Plný chodník sněhu, nesjízdné silnice, nekomfort a shon. Bez kvalitní techniky pro odhrnování sněhu se v zimě pořádně zapotíme. Jedním z nejefektivnějších nástrojů pro odstranění sněhové pokrývky je sněhový pluh. Všichni víme jak takový stroj funguje. Kdy byl ale sněhový pluh použit poprvé a jak vůbec vypadal?
První zmínky o zimní údržbě
První zprávy o zajišťování zimní údržby, které spočívaly převážně v ručním odhazování sněhu lopatami, pocházejí z poloviny 19. století. Pro okresní silnice byla tato služba stanovena říšským zákonem ze dne 2. 1. 1877.
První sněhové pluhy
Postupně se ruční odhazování nahrazovalo dřevěnými pluhy, které byly prvním zařízením pro odstraňování sněhu. Tyto pluhy se využívaly jak na rovině, tak i v horských oblastech. Měly obvykle sklopná křídla, což umožňovalo zúžení pluhu při odstraňování sněhu napůl ze silnice. Boční stěny byly vzadu vyšší než vpředu, aby odtlačený sníh nemohl přepadnout zpět na vozovku. Šířka záběru se pohybovala od 3,5 do 7,5 metrů. Silnice se čistila postupně, nejdříve uprostřed jízdního pruhu z nejvyššího místa k nejnižšímu, a oba boky se čistily při návratu. První dřevěný pluh byl poprvé použit v roce 1899 a byl tažený dvěma až třemi páry koní, na horách čtyřmi až pěti. K provozu bylo tedy zapotřebí šest až devět lidí. Průměrně bylo možné očistit jeden až dva kilometry vozovky za jednu hodinu.
Motorové sněhové pluhy
Na počátku 40. let se poprvé využívaly motorové sněhové pluhy. Už v té době byly mnohem výkonnější než ty koňské a umožnily rychlejší a efektivnější odstraňování sněhu.
Ještě v 60. letech bylo možné vidět dřevěné pluhy tažené kolovými nebo pásovými traktory. Nicméně se stále více používaly nákladní automobily s předsazenými pluhy nebo se zavěšenými strojními sypači. Často se na zledovatělé plochy sypal štěrk nebo písek přímo z korby ručně lopatami.
Sněhové frézy
Kromě sněhových pluhů se v zimní údržbě využívaly i sněhové frézy. Pro odstraňování sněhu se často používaly sněhové frézy sovětské výroby montované na podvozcích nákladních automobilů značky ZIL. Tyto stroje sbíraly sníh a poté jej odfukovaly pryč. Občas se využívají i dnes, především při vysoké spotřebě 100 l/100 km, a to zejména při sněhových kalamitách.
Hojně byly využívány také traktory Zetor se sněhovými frézami, a pluhy ve tvaru křídla nebo šípu byly montovány na nákladních "tatrovkách", "škodovkách" nebo "liazkách".
Sněhové pluhy SnowEx
Od roku 1997 se společnost SnowEx stala synonymem pro inovace a efektivitu v boji proti zimním nástrahám. Jejich produkty, od sněhových pluhů po postřikovače solanky, kombinují technologickou vyspělost s jednoduchou obsluhou a jsou tak vyhledávanou volbou pro profesionální i osobní použití.
Historie sněhových pluhů je dlouhá a bohatá. Tyto stroje se neustále vyvíjejí a dnes jsou nezbytnou součástí zimní výbavy.Pokud hledáte účinný nástroj pro údržbu silnice či chodníku, sněhové pluhy SnowEx jsou tou správnou volbou. Kontaktujte nás a my Vám poradíme, jak vybrat ten správný!
Váš tým TomiTruck
Více o značce SnowEx a jejich produktech se dozvíte v článku Jak mít zimní námrazu pod kontrolou.